Monday, February 14, 2011

TaDaBbuR SuRaH Ad-Dhuha (^_^)

Salam ukhuwah semua.. Mari kita tadabbur surah Ad-Dhuha yek.. surah ni merupakan antara surah Makkiyah yang mengandungi 11 ayat... surah ini merupakan surah yang ke 93




Maksudnya:-
[1}Demi waktu dhuha,

[2]Dan malam apabila ia sunyi-sepi
[3] Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Ia tidak benci kepadamu,( sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).
[4]Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.
[5]Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda - berpuas hati.
[6]Bukankah dia mendapati engkau yatim piatu, lalu la memberikan perlindungan?
[7]Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu - Al-Quran)?
[8]Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Ia memberikan kekayaan?
[9]Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya,
[10]Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik;
[11]Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.

              Asbabun nuzul surah ini (peristiwa bkaitan dengan penurunan surah) ialah apabila Rasulullah SAW kita yang tercinta diuji oleh Allah dengan tidak menurunkan wahyu kepada Rasulullah dalam tempoh masa yang agak lama. dikatakan tempoh masa tersebut ialah 40 hari. sebelum ini, wahyu tidak pernah terputus sebegitu lama.. hal ini menjadi hujah kepada kaum kafir Quraisy apabila Rasulullah asyik menyampaikan isu yang sama berulang kali..

             Mereka ini mengatakan bahawa Allah telah meninggalkan nabi. Cuba kita imagine berada di tempat Rasulullah dalam keadaan sebegitu... pastilah kita pun rasa cam sedih kan bila ayat2 cinta daripada Kekasih Teragung tidak turun dalam jangka masa yang lama.. Rasa down la.. Ditambah pula dengan perang saraf yang hebat dicanang oleh kaum kafir... mereka menghasut orang ramai dengan mengatakan bahawa Rasulullah telah ditinggalkan oleh Tuhannya..  makin sedih la kita rasa kan... Dalam hati pun mungkin tertanya-tanya, "betulkah apa yang diomong oleh mereka ni?" ~tercakap bahasa indon lak~

Namun, Allah itu Maha Mengetahui.. lalu, turunlah surah ini utk menjawab kembali semua tohmahan yang dilemparkan oleh orang kafir musyrik... betapa ~sweetnya rasa apabila Rasulullah dipujuk oleh Allah dengan turunnya surah ini.. especially ayat ke-3 yang menyatakan bahawa "Tuhanmu tidak meninggalkanmu dan tidak pula membencimu.."

             Bila difikirkan balik, kalau peristiwa ini xberlaku, surah ini xkan turun kan... dan juga kita x dapat menyelami penderitaan Rasulullah.. rasa kebergantungan kepada Allah itu bagi Rasulullah sangat kuat... mungkin juga kita tidak dapat mengetahui dengan  lebih lanjut tentang perang saraf,(ghwazul fikr) yang telah berlaku sejak zaman nabi lagi..!


Buatlah pilihan dengan betul akhowat2 sekalian!


Sesungguhnya orang kafir tahu, jika kita diperangi dengan cara fizikal, kita akan menang... contohnya dengan berperang senjata, pukul, dera dan sebagainya kerana semangat kita untuk berjuang itu sangat kuat... Namun, dengan melalaikan umat Islam dengan hiburan a.k.a. perang saraf adalah lebih berkesan untuk secara perlahan-lahan menjatuhkan umat Islam.. umpama racun yang perlahan-lahan membunuh mangsanya dari dalam..

 Hatta seorang musuh Allah pernah berkata, Islam hanya akan menang apabila mana bilangan orang Islam yang solat Subuh berjemaah sama banyak dengan bilangan umat semasa solat Jumaat...

    Betapa mereka tahu kelemahan kita... Betapa pandainya mereka mengatur strategi sejak dahulu lagi untuk menjatuhkan umat islam.. Hasilnya, lihatlah umat kita sekarang.... berpecah belah, x amal cara hidup Islam yang sebenar,  Islam hanya pada nama... Sedihnya T__T 

      Seorang ulama pernah berkata bahawa aku nampak Islam di barat tetapi tidak nampak umatnya, aku juga nampak banyak umat Islam di timur tetapi tidak nampak Islam itu.. Mafhumnya, sifat-sifat Islam, cara hidup Islam contohnya menjaga kebersihan, berlumba-lumba menimba ilmu banyak dipraktikkan di Barat namun di Timur, umatnya ramai namun cara hidup Islam itu tidak dapat dilihat kerana tidak dipraktikkan... 
        Sahabatku semua, bangunlah kembali demi Islam! Sunnatullah pasti berulang, xmustahil untuk Islam bangun semula dan menjadi empayar agung suatu ketika nanti... Bermulalah dengan pentarbiyahan diri.. 

InsyaAllah kita tengok balik surah 47 ayat 7 (ayat favourite nih!)
 ~Wahai org2 yang beriman, Jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukan kamu..

3 comments:

  1. Ucu like kak long ~

    comelnya surah ad-dhuha ni, Allah pujuk balik.
    kalau saat itu kepada nabi. Biarlah saat ni, dijadikan kekuatan buat kita untuk tidak berputus asa dalam meneruskan dakwah nabi ni, kan. Apalah susah kita berbanding org zaman dulu. Tapi skrg lagi susah, ramai yang petah berkata2 mengikut ilmu yang dibelajari. Kalau kita tak peka, memang susah. =)

    47: 7
    ayat feveret semua orang~

    ReplyDelete
  2. JOM BERINTERAKSI DENGAN AL-QURAN!!!!!
    * dengan sesungut hati....

    Subhanallah
    Subhanallah
    Subhanallah

    ReplyDelete
  3. Allahu :) search nak cari tadabbur surah ad-dhuha, sekali nama aslim taslam naik :')jzkk along, very nice sharing n alhamdulillah Allah mmg sgt sweet <3

    ReplyDelete